PWM...

Ez a kapcsolás PWM, azaz impulzusszélesség-modulált jelet állít elő. Használható rengeteg célra, pl. Halógénizzó fényerő szabályozónak, DC motor fordulatszabályzónak, autó injektor tesztelőnek, stb. Lényeg, hogy a kimenő jel egyenáramú középértéke a jel kitöltési tényezőjétől függ. Ennek változtatásával szabályozhatjuk a teljesítményt, méghozzá közel veszteségmentesen. Az RC elemek módosításával 0,1Hz-től akár 300KHz-is is működik a kapcsolás. (itt már 2 db LF356-os IC-t ajánlott használni).


A második kapcsolás tényleg nagyon egyszerű. A következőképpen működik: Az első, CD4093-as IC schmitt-triggerével egy egyszerű oszcillátor va kialakítva. A frekvencia szintén a potenciométerel szabályozható. Az 1nF-os kondenzátoron közel háromszög alakú feszültség jelenik meg. Ez a CD4011-es IC egyik kapujára kerül. Az IC ebben az üzemmódban komparátorként működik. A 100K-s ellenáláson keresztül egyenfeszültséget is juttatunk a kapura, így a két jel összegeként a komparálási szint a kapunál más-más feszültségre fog esni. Így a kimeneti jel PWM lesz. A kapcsolás annyira jól működik, hogy használtam már autóban a szellőzőventillátor szabályzására, kerékpárlámpán a halogénizzó fényerőszabályzására, igénytelen kapcsolóüzemű tápegységnek, sőt kapcsolóüzemű audio erősítő is építhető vele. (A hangjelet a másik 47K-s potira kell adni, így a hang fogja a PWM-et modulálni. Érdemes kipróbálni!).


A harmadik kapcsolásnál már nem rajzoltam be a táp részt, és a végfokozatot. Működését nem nehéz kitalálni: A két dióda szétválasztja, hogy milyen árammal töltődjön, illetve süljön ki a kondenzátor, a potenciométer állásától függően. A kapcsolás más értékekkel, más frekvenciára is megépíthető. Hátránya, hogy a kitöltési tényező állításakor változik a frekvencia, valamint a szabályozás csak potival oldható meg. Igénytelenebb helyekre azonban (szintén pl. motor szabályozás) megfelel a kapcsolás.

A negyedik kapcsolás nagy teljesítményű (kb. 2KW) DC motor fordulatszám-szabáyozására szolgál. Működése ugyanaz mint az elsőként ismertetett kapcsolásé, annyi különbséggel, hogy a kimeneti teljesítmény félvezető (IGBT) el van látva túláram védelemmel. Így a motor indulásakor fellépő nagy áramok nem teszik tönkre az IGBT-t. A motor teljes kitöltési tényezőnél kb. 300V DC-t kap. A sönt ellenállások SMD kivitelűek legyenek, és célszerű több darabból összeállítani. Az áramkorlát ezekkel az értékekkel kb. 10A eff. áramnál tilt le.

Igény merült fel nagyobb áramok szabályzására is (pl. dízel izzítógyertyához) 12V-ról. Erre készült a következő kapcsolás.